Jak je důležíté správné držení pera či tužky!

26.01.2017 19:25

Špatný úchop psacích potřeb může vést k odporu ke psaní a učení

Chcete mít jednou doma veselého školáka, pro něhož je plnění domácích úkolů radostí a škola ho baví? Nepodceňujte správný úchop psacích potřeb u svých potomků. Ten by mělo mít dítě osvojený v době, kdy opouští předškolní vzdělávání a nastupuje do základní školy.

Nevhodné držení psacích a kreslicích pomůcek totiž může vést k pozdějším křečím v zápěstí, v paži, bolestem krční páteře, hlavy a celkově odporu ke psaní a učení vůbec. Zvlášť, když nevhodný návyk nerozpoznáme a neodstraníme hned v počátcích kreslení.

Zatímco dřívější generace předškoláků si vystačila s pastelkami a tužkami a přirozenou cestou se je naučila držet, dnešní děti častěji sáhnou po tabletech a správný úchop dostatečně netrénují. Přitom právě ten je klíčový pro pozdější školní léta. "Na tom, jak rodiče nechají své dítko držet psací potřeby od okamžiku, kdy je poprvé chytne do ruky, závisí efektivita budoucího psaní a částečně i úspěchu v pozdějších školních letech," upozorňuje specialistka na zdravé psaní Jana Johnová a dodává, že ideální úchop je tzv. špetkový s uvolněným zápěstím a paží, kdy je náčiní položené na prostředníčku a palec s ukazováčkem pouze přidržují. Dítě by mělo při psaní a kreslení pohybovat pouze zápěstím, nikoliv celou paží, která tak rychle zatuhne a způsobuje nepříjemné bolesti ruky, krční páteře i hlavy. S bolestí ruky nevydrží školák dlouho psát a kvůli častým přestávkám dochází k postupné ztrátě soustředěnosti a motivace k učení.

To vše je důsledek špatného úchopu, který je třeba postupně napravit a odstranit. "To se však s postupujícím věkem dítěte realizuje velmi obtížně. Proto je třeba k nácviku a procvičování správného úchopu přistoupit již v průběhu předškolního vzdělávání. V tomto období nelze přesně stanovit věk, kdy s tím začít, ale musíme vycházet ze zájmu dítěte," uvádí Jana Johnová.

331-8070_solo_cervena-s-adapterem

Foto: Se správným úchopem pomůže nácvikový adaptér (Centropen)

K prvním kreslícím aktivitám přistupují děti v různých fázích předškolního věku. Některé začínají kreslit a držet pastelky, tužky, fixy již okolo třetího roku života. Přibližně do 4 - 5 let podporujeme zájem dětí o kresbu, ale aktivitu ponecháváme na nich samotných, avšak špatné držení trpělivě opravujeme. Cíleně zájem o kresbu podporujeme okolo pátého věku dítěte a zároveň vedeme dítě ke správnému úchopu psacích potřeb. Tak můžeme budoucímu školákovi pomoci ke školní úspěšnosti.

Nepodceňujte proto držení psacích potřeb u svých dětí v předškolním věku a dohlédněte na to, aby získaly správné návyky, jež jsou důležité pro jejich další rozvoj. Pozdější přeučování je daleko náročnější a těžší pro rodiče i pro samotné děti.