Mnemotechnické pomůcky pro DĚTI I RODIČE
BERLIČKY PRO NAŠI PAMĚŤ Při vyučovacích hodinách si žáci musí zapamatovat neuvěřitelné množství učiva. Některé informace si pamatují snadno. To když je učivo baví, vidí v něm smysl, jsou vhodně motivováni a mohou naučené využít v praxi.
Jak se ale zabavit pořadím prvků periodické tabulky? Jak využít v praxi Ohmův zákon? A jak si přestat plést římské číslice?
Vryjte si do paměti
Dnešní školy bohužel stále ještě po dětech vyžadují učit se celou řadu poznatků zpaměti. Dostatečným opakováním a používáním se může učivo vrýt do paměti tak silně, že si ho vybavíte i po dlouhých letech.
Tak schválně. Dokážete odrecitovat vyjmenovaná slova po B ? Zkuste to! Věřím, že to zvládnete :-).
Kapacita naší paměti je podle vědců neomezená, ve skutečnosti jsme jen málokdy schopni zapamatovat si najednou víc než sedm položek, to je totiž kapacita krátkodobé paměti.
Naštěstí nám s memorováním mohou pomoci nejrůznější mnemotechnické pomůcky. Jedná se o básničky a říkadla, krátké příběhy či grafické konstrukce. Tyto pomůcky nám pomáhají zapamatovat si nějakou poučku či pravidlo na základě asociace.
Kreativně a zábavně
Mnemotechnické pomůcky fungují na základě vlastních asociací, proto nejlépe fungují ty, které si sami vytvoříme. To ale neznamená, že nemůžeme převzít všechny ty fungující poučky. Naopak, pojďme je předat dětem, ať si mohou usnadnit učení zábavnou formou. Třeba budete překvapeni, jak taková drobnost může navodit pohodové klima ve třídě.
Mnemotechnické pomůcky si nejlépe zapamatujeme, když splní některou z podmínek:
- snadno zapamatovatelný význam – měsíc couvá, dorůstá
- jednoduchá asociace – zADEK, DEKA
- bizarnost či absurdnost – granát hozený do elektrárny
- představivost – uši slona podle tvaru
A jak v mém předmětu?
Věřím, že mnemotechnické pomůcky můžeme využít ve všech předmětech. Chce to jen chuť a nápad. Uvidíte, že vymýšlení takových berliček bude bavit Vás i děti.
A pokud potřebujte inspiraci, nabízím zde několik více či méně známých mnemotechnik. Stačí si vybrat.
ČESKÝ JAZYK
- slova s -vi na začátku
Vidím viset vidličku na větvi, jak se viklá, povídal vítr vínu, když se vinul přes visutý most.
- slova se skupinou mně
Připomněl zapomnětlivému, aby si vzpomněl na domněnku o pomněnce.
- vzory podstatných jmen
Pán si myslel, že je pravý muž, když postavil hrad, který nedobude žádný stroj.
Město stálo blízko moře, jen jedno kuře měli v každém stavení.
Tyto mnemotechnické pomůcky jsou převzaté z webu www.mojecestina.cz .
MATEMATIKA
- římské číslice (I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000)
Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města
Letí Cihla Do Malty
MeDiCinbaL (pozpátku od 1000)
- číslo pí (pomocí počtu písmen ve slově – 9 za desetinnou čárkou)
Sám u sebe v hlavě magického pí číslic deset mám.
- goniometrické funkce
Vzkřikl sinus na své koně – protilehlá ku přeponě. Kosinus řval na koně – přilehlá ku přeponě.
BIOLOGIE
- druhy zubů: stoličky, třenové, špičáky, řezáky
Studený talíř – špatný řízek.
- fáze buněčného dělení: (Interfáze), profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Prometeus a Anna pásli tele.
- druhy slonů podle uší
Slon africký má boltce ve tvaru mapy Afriky, slon indický ve tvaru Indie.
- druhy velbloudů podle počtu hrbů
- rozlišení korálovky a korálovce podle střídání barvených proužků (oba hadi mají na červeném podkladu žluté a černé proužky, u jedovatého korálovce sousedí s podkladem žlutá, u neškodné korálovky černá)
Červená a černá, jedu v sobě nemá – červená a žlutá, číhá tu smrt krutá.
- typy krápníků
stalagMit: M znázorňuje dva krápníky rostoucí zespoda nahoru (ze zeMě)
stalakTit: T znázorňuje krápník visící zeshora dolů (ze sTropu);
stalagnÁt: dlouhé Á znázorňuje dlouhý krápník odshora až dolů.
Nepleť se mi stalagmite pod nohy, nebo ti stalaktit na hlavu hodím.
- druhy dubů – dub letní a dub zimní
Dub letní má kraťasy (a tudíž krátký řapík – „stopku“), zatímco dub zimní má dlouhé nohavice (a dlouhý řapík).
- rozlišení ptáků – žluny a žluvy
Žluna je šplhavý pták – šplhá na stromě, žluva sedí ve větvích.
ZEMĚPIS
- lunární fáze
- rovníkový poloměr planety Země v km
Šetři se osle = 6 378.
- souostroví Velké Antily (Kuba-Haiti-Portoriko-Jamajka)
Kubo, hajdy pod koryto, jde Majka!
CHEMIE
- vitamíny rozpustné v tucích (A,D,E,K)
DEKA
- chemické prvky I. skupiny periodické tabulky
Helenu Líbal Na Krk Robustní Cestář Franc.
FYZIKA
-
nejviditelnější barvy duhy – červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová
Číňan obličeje žlutého zamával modrým fáborem.
Češi obvykle žijí z mála financí.
- Ohmův zákon – elektrický proud = I, napětí = U, odpor = R; U=I·R
Pan U je Ir
HUDEBNÍ VÝCHOVA
- struny na kytaře – E, h, g, d, a, e
- Smetanovy opery (Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvěvdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna)
Braniboři ProDaLi Dvě HuTaČe.
Když byli Braniboři v Čechách, dala Prodaná nevěsta jménem Libuše Daliborovi Hubičku u Čertovy stěny. Dověděly se to Dvě vdovy a bylo po Tajemství.
OBČANSKÁ VÝCHOVA
- počet dní v kalendářním měsíci
Levou ruku dej v pěst, prstem pravé přejížděj po hřbetě: klouby označují měsíce s 31 dny, ďolíky mezi nimi měsíce s méně dny (obvykle 30, únor 28–29 dní). Při přechodu z levé na pravou ruku se končí i začíná na kloubu (červenec i srpen mají oba 31 dní).
- čísla nouzového volání
158 – policie (8 jako pouta)
150 – hasiči (0 jako rybník)
155 – Ambulance (5 jako ambulantní vozíček)
ANGLIČTINA
- obývací pokoj
living room – místnost, kde se pije levný rum
- odlišení anglických slov Than (než) a Then (pak)